FacebookIZUS

Literárně-dramatický obor

„Nejkrásnější na světě nejsou věci, ale chvíle, okamžiky, vteřiny…….“

Zdá se Vám někdy, že Vaše dítě:

  • je příliš nesmělé ?
  • nebo snad příliš divoké ?
  • má dostatek sebedůvěry?
  • má zdravou míru ctižádosti?
  • setkává se často s neporozuměním?
  • nedovede Vám vždy říct, co má na srdci?

 

Zamýšlíte-li se nad těmito otázkami a chcete-li, aby se Vaše dítě naučilo zábavnou formou, nenásilnými hrami spoustě dovedností, které mu budou v mnohém nápomocny ve škole i v životě? Svěřte jej jedenkrát týdně učitelce literárně dramatického oboru, která má 30-tiletou praxi a výborné výsledky. Její absolventi hrají v pražských, brněnských i jiných divadlech. Dovednosti získané v LDO pod jejím vedením mohou děti uplatnit nejen při zkouškách na mnohé školy, ale i v rodinném životě a nebo v samotných povoláních (herec, zdravotní sestra, lékař, učitel, advokát, atd.).

 

Mimořádně nadané děti se v LDO mohou připravit na vyšší umělecké školy. Každopádně si všechny děti zamilují divadlo a budou z nich citliví návštěvníci divadelních představeních.

Žáci LDO se pravidelně v rámci své výuky účasní všech akcí školy v kulturním domě i mimo něj a navíc má tento obor i svá samostatná divadelní představení v koncertním sále školy.

Těšíme se na Vás – přijďte mezi nás.

Úspěchy literárně-dramatického oboru

Magda Mikulicová ze třídy paní učitelky Henrietty Ctiborové byla ve školním roce 2018/2019 přijata na Filozofickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci – obor dramaterapie. 

Martina Stachovičová ze třídy paní učitelka Henrietty Ctiborové byla přijata na Filozofickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci – obor divadelní, televizní a rozhlasová studia

Krajské kolo Národní soutěže ZUŠ Jarosla Kvapila, Brno.tř. Kpt. Jaroše – 2.4.2014

 

Dramatický obor: sólový projev přednesový, dramatický, loutkářský

 

  • Magda Mikulicová IV.kategorie – bez postupu

 

Krajské kolo Národní soutěže ZUŠ Jaroslava Kvapila – sólový projev přednesový, dramatický, loutkářský – Brno 25.3. 2010

 

  • Kristýna Balounová IV. kategorie – 3. místo

Studijní zaměření Literárně-dramatického oboru a jejich vyučující:

Herectví

Henrietta Ctiborová

Struktura studia

Přípravné studium I. stupně

V přípravném studiu je jediným předmětem PŘÍPRAVNÁ DRAMATICKÁ VÝCHOVA, kde hlavním obsahem práce je jednoduchá dramatická hra založená především na pohybové činnosti. Dramatická hra je také hlavní rámcovou motivací pro hry a technická pohybová, mluvní a rytmická cvičení. Základním principem, který u všech činností uplatňujeme, je jejich motivace, která čerpá obsahové náměty ze zkušeností dětí, jež cítí jako důležité. Podněcuje spontánní dětský projev a vede k nenásilnému osvojování technických prvků ve spojení s výrazem.

 

Jsou přijímáni žáci ve věku 5 a 6 let. Přípravné studium je jedno až dvouleté.

Základní studium I. stupně

Do 1. ročníku I. stupně studia jsou přijímáni žáci od 7 let.

Předmět Herectví zde integruje tyto literárně-dramatické oblasti:

 

DRAMATIKA

Dramatika je komplexní tvořivá, dramatická činnost vycházející z tvořivé improvizace. Směřuje od spontánního dětského projevu k vytvoření schopnosti samostatně, osobitě a přirozeně se vyjadřovat v sociální i umělecké komunikaci dramatickým projevem.  Dramatická hra integruje průpravné činnosti a učí žáky tvořivě přistupovat k zadané předloze. Je realizována na tématech, která odpovídají vývojové fázi žáků, podněcují jejich bezprostřednost, rozvíjí citovou i rozumovou složku jejich osobnosti.

 

PŘEDNES

Pro výuku předmětu přednes, který vyžaduje individuální práci s žáky, se ročník dělí na malé skupinky 2-3 žáků. Hlavním obsahem je práce na textu prózy, poezie apod. Metodou dramatické hry jsou žáci připravováni  na interpretaci slovesného díla jako zaujatého, aktuálního sdělení. Předpokladem práce je volba přiměřeného textu, myšlenkových i uměleckých kvalit, které se žáci učí rozeznávat a hodnotit. Při výuce je dbáno na kulturu mluvního projevu a využívání technických dovedností.

 

SOUBOR  I

Práce v jevištním tvaru je předmět ročníkový nebo meziročníkový, kterého se účastní všichni nebo vybraní žáci. Hlavním obsahem práce v jevištním tvaru je vytváření inscenace zvolené předlohy. Práce umožňuje žákům v uceleném tvaru prakticky uplatnit a ověřit si schopnosti a ve vyučovacím procesu získané dovednosti a výsledek zveřejnit. Učí jedince podřizovat se zájmům celku a vede členy kolektivu ke vzájemné odpovědnosti.

Základní studium II.stupně

Navazuje na studium I. stupně a rozšiřuje technické, výrazové prostředky vyspělejších žáků

 

SÓLOVÝ PROJEV

Patří do skupiny předmětů vyučovaných v dramatickém oboru individuálně. Učitel pracuje se žákem na motivu dramatické hry na dramatické postavě, na textu pro přednes přiměřenému věku a odborné vyspělosti žáka. Učitel propracovává se žákem předlohy z hlediska vytvoření a vyjádření osobitého vztahu žáka k jejich tématu, dále z hlediska logického sdělování obsahu. Pracuje s žákem na zdokonalování techniky projevu.

 

ZÁKLADY DRAMATICKÉ TVORBY

Základy dramatické tvorby je hlavní předmět dramatického oddělení II. stupně. Hlavním obsahem výuky jsou tvořivé dramatické činnosti. Vedou od improvizace a krátkých etud až k vytváření větších, ucelených tvarů zpracovávajících zvolené téma. Podněcují žáky k aktivnímu jednání, umožňují jim projevit vlastní názory a postoje k životu, rozvíjí jejich komunikativní schopnosti a dovednosti.

 

SOUBOR II

Hlavním obsahem práce je vytváření inscenace. Práce v jevištní praxi umožňuje žákům v uceleném tvaru prakticky uplatnit a ověřit si schopnosti z vyučovacího procesu. Získané výsledky a dovednosti mohou zveřejnit. Nejtalentovanějším žákům a absolventům, u nichž je prokazatelný zájem, má být umožněno ověřit si své schopnosti režijní či dramaturgické nejen praxí asistentskou, ale i samostatnou – pod vedením pedagoga hlavního předmětu.